Sociaal werk via de telefoon
De Coronacrisis en de beperkingen die worden opgelegd aan face-to-face contacten met cliënten stelt sociaal werkers en andere professionals in het sociaal domein voor een uitdaging. De begeleiding en coaching vindt nu vaak telefonisch plaats (bellen en texting). Dat is voor veel professionals onwennig en vraagt extra vaardigheden om gesprekken gestructureerd en effectief te laten verlopen. Om in die combinatie te voorzien wordt er in de zakelijke dienstverlening veel gewerkt met het 4A-model. Dit is een telefoniemodel waarin heel duidelijk wordt voorzien in een Aanvang, Analyse, Antwoord en Afsluiting. Op basis van onze jarenlange ervaring in het trainen van zakelijke dienstverleners bij het voeren van ingewikkelde gesprekken langs dit model heeft WhatWorks voor sociaal werkers en andere professionals in het sociaal domein een 4A-telefoon training ontwikkeld waarin de effectiviteit van begeleiding centraal staat. Deelnemers leren hoe ze een gesprek kunnen structureren in deze tijden waarin cliënten (nog steviger) behoefte hebben aan ondersteuning, coaching en soms verwijzing. Ook wordt aandacht besteed aan het versturen van tekstberichten.
De training beslaat drie uur en wordt online aangeboden, waarbij we kunnen werken met de meest gangbare online platforms (o.a. Teams, Meet, Zoom)